YOGA & PILATES

 

 A flower does not think of competing to the flower next to it. 

It just blooms. 

 

 

Yoga is heerlijk, vooral als je een vorm kunt vinden die aansluit op jouw behoefte. Afhankelijk van wat jij wilt of nodig hebt, kun je een les kiezen uit het afwisselend lesprogramma. Je kunt beginnen met kiezen voor een van de twee grote stromingen:  Wil je yin of wil je yang? Yin is meer ontspannen, verstillen en aarden. Yang is juist krachtig en in beweging. Een combinatie van Yin en Yang in een yogales is ook mogelijk. Bij ons kun je lekker uitproberen welke les het beste bij je past.

 

Wat wij jou kunnen bieden:

– Yin – ontspannen, verstillen en aarden 

– Yang – kracht en beweging 

– Yin en Yang – Combinatie van ontspannen en kracht 

 

Bij al deze stromingen voegen wij net dat beetje extra toe waardoor het niet alleen bewegen of ontspannen is maar een totaal beleving wordt. Graag gaan we net iets verder om jou ook op andere manieren te stimuleren. Waardoor er ook op meerdere niveaus groei en ontwikkeling op gang komt. Bewustzijnsontwikkeling is namelijk iets dat onlosmakelijk bij onze yogadocenten hoort en dat willen wij jou graag direct en indirect  laten ervaren. 

 

Yin – ontspannen, verstillen en aarden

Yin Yoga

In deze rustige yogales beoefenen we passieve zittende en liggende posities, die 3 tot 5 minuten worden aangehouden. De houdingen zijn zo ontworpen dat het bindweefsel en de gewrichten een diepe stretch ondergaan terwijl de spieren ontspannen. Door het oprekken van de fascia of het bindweefsel maakt het lichaam hylaluronzuur aan wat ervoor zorgt dat het bindweefsel meer water aan zich bindt. Waardoor de soepelheid tussen de botten en gewrichten en de pezen wordt vergroot. In een houding zoeken we de grenzen van de rek op en laten we de spieren zacht worden. Wij helpen je daarbij, door onze inzichten en kennis met jou te delen. Waardoor je gemakkelijker kunt ontspannen en emoties en gedachten tot rust komen. In deze houding van geen verzet kun je luisteren naar de stilte die ontstaat welke voert naar meditatie en waardevolle zelfinzichten, ideeën en wijsheid geeft.

Restorative Yoga

Je hoeft even helemaal niets in deze les alleen maar ontvangen… De herstellende liggende yoga houdingen worden ondersteund met bolsters, kussens, dekens en yogablokken zodat jij, jezelf helemaal  kunt overgeven aan ontspannen en tot rust komen. Je wordt daarbij geholpen door een inspirerende of ondersteunende tekst,  mooie muziek en een heerlijke aromatische geur uit de aroma diffuser. De houdingen worden in deze les 5 tot 7 minuten aangehouden waarbij we ongeveer 50% rek op zoeken. De intentie van deze yogavorm is totale ontspanning en is fijn bij een blessure, ziekte revalidatie en herstel bij burn-out en stress gerelateerde klachten. 

Stretch and Relax

Zittende en liggende strekhoudingen worden in rustig tempo met elkaar afgewisseld zodat we kunnen verzachten en ons verbinden met ons gevoel. Onze aandacht is volledig voor onszelf waarbij we toestaan wat ontstaat in de yogahouding. Zodat de houding ons helpt om inzicht te krijgen in onze gewoontes en gedachtenpatronen. Deze bewustwording is belangrijk om een verandering teweeg te kunnen brengen. Zodat bewustwording, acceptatie en ontspanning ontstaat. De toegankelijke houdingen zijn vooral gericht op het verlengen en strekken van de spieren en ruimte te maken in het lichaam. Deze les kan helpen, stijfheid in het lichaam te verminderen door bijvoorbeeld sporten of de overgang.  

Yoga Nidra

In deze vorm van meditatie mag je heerlijk gaan liggen en de stem van de docent volgen. Deze ontspannen meditatie kan je het gevoel geven alsof je lekker geslapen hebt en uitgerust wakker wordt. Yoga Nidra kan jou ook helpen om onbewuste overtuigingen en patronen te herkennen. Je kunt nieuwe inzichten krijgen op problemen of vraagstukken of een heldere connectie krijgen met je Dharma. Waardoor je ontdekt wat jou te doen staat op aarde. Onderdeel van de Yoga Nidra is een Sankalpa. Dit is een korte krachtige affirmatie die we door de ontspanning diep in het onderbewuste ontvangen en daar haar werk laten doen. 

Meditatie en Mindfulness

Voelen is minder eng dan je denkt…. Oefenen om met je volledige aandacht in het hier-en-nu aanwezig te zijn, waarbij je de aandacht op de adem, je lichaam of een klank houdt. Dat is Meditatie en Mindfulness. Jezelf verliezen in het moment en helemaal opgaan in hetgeen waarmee je mee bezig bent. Dat hebben we allemaal wel eens ervaren, het gevoel dat alles klopt en dat je in flow bent. Dit soort ervaringen vaker meemaken is de intentie van meditatie en mindfulness. Het geeft rust in je hoofd en daardoor meer overzicht in je leven. 

Stoel yoga

Stoelyoga is een milde en ontspannende yogavorm waarbij de yoga houdingen zittend op – of staand achter de stoel uitgevoerd wordt. Dit geeft meer bewegingsvrijheid. Deze vorm van yoga is heel toegankelijk voor mensen die niet meer willen of kunnen liggen op een yogamat en voor mensen met bijvoorbeeld artrose klachten. Stoel yoga versterkt de spieren, vergroot het gevoel van balans, geeft een positief effect op beweeglijkheid in gewrichten, vermindert pijnklachten en vergroot de motoriek.

Yang – kracht en bewegen

Mix Power Yoga en Pilates

In deze heerlijk, intensieve en afwisselende les laten we de houdingen en oefeningen in elkaar overvloeien.  Zo ontstaat er een dynamische flow van bewegingen waardoor je helemaal in het hier-en-nu komt. Als warming up gebruiken we bewegingen uit de Tai Chi of zonnegroet. Gevolgd door staande houdingen om kracht in de been en bilspieren te ontwikkelen. Balanshoudingen helpen ons om veerkracht te krijgen in lastige tijden. Houdingen om spanning uit het bekken, de rug en schouders los te laten zijn ook een vast onderdeel in deze les. Met Pilatesoefeningen voor de buik en rugspieren maken we de core sterker. We sluiten de les af met 10 minuten ontspanning. Hoewel deze les uitdagend kan zijn, proberen wij deze toegankelijk te houden voor zowel de beginnende als gevorderde yogi. Deze les biedt een compleet programma voor zowel kracht en flexibiliteit en laat alle belangrijke spiergroepen aan bod komen. De kleine groepen bestaan uit  maximaal 8 personen en ook in deze les wordt er veel waarde gehecht aan een fijne sfeer.  

Flow Yoga

In deze superfijne Flow yoga zit een opbouw van basis naar meer gevorderde houdingen. Waardoor deze les voor zowel de beginnende als gevorderde yogi goed te volgen is. Elementen uit de Zonnegroet zijn een steeds terugkerend onderdeel en worden gebruikt als verbinding tussen de houdingen. Dit kunnen staande of balanshoudingen zijn maar ook zittende, liggende of zelfs omgekeerde houdingen. Elke les heeft een ander thema zoals bijvoorbeeld kracht of uithoudingsvermogen maar het kan ook een specifieke uitdagende houding zijn of asana’s om de schouders te openen. We sluiten de les af met 10 minuten ontspanning. Opgeladen, geïnspireerd en voldaan stap je de mat af!

Bikram Style Yoga ( Hot yoga )

Hot Bikram Style Yoga versterkt alle spieren in je lichaam, zorgt voor een betere vetverbranding en meer uithoudingsvermogen. In deze les worden zesentwintig Hatha yoga houdingen in een vaste volgorde beoefend met een moment van rust tussen de houdingen. De yoga studio is daarbij verwarmd tot ongeveer 30 graden. Je ontwikkelt kracht, focus en uithoudingsvermogen waardoor deze yogales veel gezondheidsvoordelen heeft. Bij ons wordt de Hot Bikram les in het Nederlands gegeven en is er veel ruimte voor individuele aandacht omdat de groepen uit maximaal 8 personen bestaan. De houdingen zijn elke week hetzelfde zodat je deze goed kunt leren. De focus echter, ligt elke week anders. Dit kan bijvoorbeeld kracht zijn of uithoudingsvermogen of juist soepelheid zodat deze les niet snel verveelt.

 

Pilates

Pilates is een intensieve maar zachte holistische krachttraining waarbij de foculs ligt op je Core of Powerhouse. Het Powerhouse omvat alle buikspieren evenals je bekkenbodemspieren  en je onderrug. Wat Pilates zo effectief maakt, is dat je niet alleen de oppervlakkige spieren traint, maar ook de diepe spieren. Tegelijkertijd werken de spieren in je boven- en onderlichaam ook mee, wat Pilates de optimale training voor het hele lichaam maakt. Pilates combineert oefeningen zoals Crunches, Side Planks, de Standing Scale en de bekkenlift – met een vloeiende ademhaling. Dit zorgt voor een versterkend effect op je lichaam en is kalmerend voor je geest.

 Dit zijn de andere positieve effecten van Pilates:

  • Je definieert je spieren en versterkt je hele lichaam zonder je gewrichten te belasten.
  • Je verbetert je houding.
  • Je vergroot je algemene flexibiliteit.
  • Je voorkomt klachten, vooral in je heupen en schouders. 
  • Je ontwikkelt een beter lichaamsgevoel.

Bij ons is de les afwisselend, creatief en elke keer weer anders. Met maximaal 7 deelnemers per les is er voldoende ruimte om zowel de beginnende als gevorderde goed te kunnen begeleiden en op eigen niveau te laten trainen.   

‘In 10 sessions you will FEEL the difference, in 20 you will SEE the difference and in 30 you will HAVE A WHOLE NEW Body’

Joseph Pilates

Yin en Yang

Het beste van 2 werelden!

Yin/Yang Yoga

In deze les worden toegankelijke flow van bewegingen afgewisseld met yin yoga houdingen om tot verstilling te komen. Zodat wij goed kunnen voelen en ervaren wat het effect op ons is van actieve en passieve yogavormen. Beide kwaliteiten heeft ons lichaam nodig om gezond en fit te blijven. Daarbij leren wij herkennen wanneer wij spanning in ons lichaam vasthouden en wanneer het lichaam ontspannen voelt.  

Hatha Yoga

Verbinding met jezelf ontstaat door meer tijd voor jezelf te nemen en te luisteren naar hetgeen jouw lichaam te vertellen heeft. Deze les heeft elke week een ander thema en zorgt voor meer verbinding met jezelf. Naar binnen keren, luisteren naar je gevoel, spanning loslaten zijn thema’s die in deze les behandeld worden. Deze les is geschikt wanneer je op zoek bent naar meer verdieping in je leven en verbinding met jezelf.

Raja Yoga

Deze meditatieve vorm van yoga brengt je dichter bij jezelf. Een asana aannemen, voelen en ervaren wat de houding voor jou doet, zijn de aandachtspunten van deze klassieke yoga.  Die in vroegere tijden alleen beschikbaar was voor koningen en keizers. Een heerlijke les wanneer je verdieping en verbinding met jezelf zoekt. Deze yogavorm is de meest spirituele en energetische les op het lesrooster. 

 

 

 

10 Redenen om met Yoga te starten:

  1. Je ervaart meer rust en je leert beter met stress volle situaties om te gaan. 
  2. Het bindweefsel, de spieren en gewrichten worden gerekt en gestrekt zodat deze soepeler en beter gehydrateerd worden.
  3. De ademhaling verbetert waardoor  organen in je lichaam beter gaan functioneren.
  4. De organen in je lichaam krijgen meer ruimte en raken beter doorbloed door het verlengen van het lichaam in de yogahoudingen. 
  5. Je spierkracht en wilskracht wordt verhoogt.
  6. Je kunt gewicht verliezen door het loslaten van overtollige ballast en de intensieve yogavormen.
  7. Je leert je grenzen kennen.
  8. Je uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen verbetert.
  9. Je ontwikkelt meer eigenliefde en zelfwaardering.
  10. De hersenen maken nieuwe verbindingen aan en krijgen nieuwe impulsen.

 

 

Onze grootste angst is niet dat we tekortschieten.

Onze diepste angst is dat we niet onbegrensd durven te zijn in wat we kunnen.

Het is ons licht, niet onze duisternis, die ons de meeste angst aanjaagt.

We vragen onszelf: wie ben ik dat ik zo briljant groots, getalenteerd, begaafd, fantastisch ben?

Wie ben je, dat je het niet mag zijn?

Je bent een kind van God.

Wanneer je je klein maakt, dient dat de wereld niet.

Het is geen verlichtende gedachte, wanneer je je laat krimpen,

opdat anderen zich niet meer onzeker voelen.

We moeten stralen als de kinderen.

We zijn geboren om door ons Gods heerlijkheid te laten zien.

Dat geldt voor ons allemaal en niet voor enkelen onder ons.

Wanneer we hebben geleerd om ons eigen licht te laten schijnen,

nodigen we onbewust de ander uit om dat ook te doen.

Wanneer we ons vrij voelen van angst, voelt ook de ander zicht vrij.

Marianne Williamson

 

Heb je interesse en/of vragen? Bel of mail me!